Poznański Szybki Tramwaj do użytku publicznego został oddany w 1997 roku, jako pierwsza w Polsce najnowocześniejsza trasa szybkiej komunikacji (przed warszawskim metrem oraz Szybkim Tramwajem krakowskim).

Bezkolizyjna wobec układu dróg trasa PST ma długość 6,1 km, a większość jej odcinków biegnie w wykopie o głębokości 6 m. Jest to trasa w całości zintegrowana z układem poznańskiej komunikacji miejskiej, co umożliwiło zmniejszenie kosztów podczas budowy sieci (wycenionej na około 200 mln złotych).

Pierwszych wzmianek na temat PeSTki (tak PST zwane jest przez Poznaniaków) należy doszukiwać się już pod koniec lat 20. XX wieku, kiedy to powstała idea połączenia Lubonia i Winar za pomocą linii szybkiego tramwaju – realizacja tej koncepcji nastąpiła, jak wiadomo, znacznie później.

Warto wiedzieć, że…

Teren, przez który przebiega trasa PST jest szczególny, w związku z czym musiał powstać specjalny system ratownictwa dla tej linii, miasto musiało też zakupić specjalistyczny sprzęt i pojazdy niezbędne do udzielenia ewentualnej pomocy poszkodowanym pasażerom korzystającym z usług PST. Stworzony na potrzeby PST system ratownictwa został dokładnie sprawdzony podczas ćwiczeń praktycznych z udziałem pozorantów i wszelkich miejskich służb ratowniczych. Projekt koordynowała Państwowa Straż Pożarna.

Przez trasę PeSTki przebiegają 4 dzienne linie tramwajowe: 12, 14, 15 i 16, dodatkowo 1 linia szczytu porannego: 26, a także jedna linia nocna: N21. Tramwaje kursują co 10 minut, a w godzinach szczytu co 2.5 minuty. Na trasie znajduje się 6 przystanków.

Poznańskie Szybkie Tramwaje w dalszym ciągu są rozbudowywane oraz unowocześnianie: wszystkie tramwaje są monitorowane, na końcowej pętli stworzono specjalny system informacji pasażerskiej, a przystanek przy CH Plaza bezpośrednio połączono z centrum handlowym za pomocą ruchomych schodów.

W przyszłości sieć PST ma zostać znacznie wydłużona (od Mostu Teatralnego do Dworca PKP, który ma być z tej okazji przebudowany) i zyskać 2 dodatkowe przystanki. Planowano również przedłużenie PeSTki na północy, jednak sprawa jest nadal w toku.